maandag 19 november 2018

Docentencongres Leerling2020

Kaartjes gekocht!

Klaar voor het congres
  


Spoorwegmuseum

Vandaag zijn we met alle beschikbare docenten van het nuenenscollege bij het Docentencongres van Leerling2020.
Er is een padlet opgetuigd en gevraagd wordt aan het einde van de dag te delen wat je vandaag hebt geroken, gevoeld, geproefd, gehoord en gezien. Dat combineer ik dan maar met een profblogje :)

Bij binnenkomst werd ik direct teruggeworpen in de tijd. Het rook vandaag zo héérlijk naar machines. En met diep inademen is het zelfs mogelijk om de smaak van staal en olie te proven. Ik zag die machtig mooie treinstellen en locomotieven en die deden me terugdenken aan de tijd dat ik nog aan het varen was. Onbewust gleed mij hand over het machtige staal. Helaas viel er weinig te horen. De machines zijn dood, mastodonten van een (soms nog niet zo heel) ver verleden. Melancholie...


Machtige machines
Maar goed, terug naar nu: het begon om tien uur met een erg leuke aftrap door twee leerlingen vwo van UniC. Vaak vind ik kickoffs niet zo tof maar deze was echt heel erg leuk vormgegeven. Met behulp van honderden zogenaamde conducteur-eitjes kon er rood of groen gestemd worden. Zo kon je je mening geven over geprojecteerde stellingen.. Na een kort interview met Paul Rosenmöller volgde nog een teaser van de Gebroeders Ex over onderwijs in het buitenland. Nog wat huishoudelijke mededelingen en dan is het tijd voor de workshops!



Aparte setting bij de automatiek


Voor de eerste workshop schuif ik aan bij Femke Loos. Zij is docent biologie én dierenarts (wat handig is bij BHV bijvoorbeeld) aan het Etty Hillesum Lyceum in Deventer. De workshop die zij verzorgt gaat over het proces om van leerdoelen tot een les te komen. WAT? HOE en WAARMEE? zijn de belangrijkste vragen die je moet stellen om te komen tot zelfgemaakte leerdoelen. Met een werkopdracht gaan we aan de slag en is het direct in je les toe te passen!

Tussendoor zwerf ik een beetje rond door het fantastische spoorwegmuseum en laat ondertussen mijn tas personaliseren.
Na een kwartiertje pauze gaat er voor mij een inspiratiesessie van start over "Digitale Didactiek, het vormgeven van een proces" door Rhea Flohr. Rhea is docente aardrijkskunde op Het Antoon in Eindhoven en daarnaast OICT-er en ZZP-er. Haar school doet mee aan het leerlab Professionaliseren voor/door docenten. Zij deelt haar ervaringen met ons. Dat gebeurt aan de hand van de vraag: Wat vinden wij belangrijk? en als vervolg daarop: En hoe pakken we dat dan aan?
Belangrijke persoonlijke les van Rhea: Gun je leidinggevende(n) de tijd en ruimte om de school te laten bewegen ook al wil jij zelf sneller en frustreert je dat...
Het was een prettige inspiratiesessie met een paar regelrechte eyeopeners.
Zoals: Investeer niet in mensen die niet mee willen. Natuurlijk bied je wel alles aan om mee te gaan in de verandering maar blijf niet aan een dood paard trekken. Dat levert alleen maar energieverliezen op.

Tijdens de heerlijke lunch is er tijd om te netwerken. Er schuiven wat onderwijsvrienden aan en we kletsen wat bij.
Lunch

De eerste middagsessie voor mij sluit aan op mijn eerste ochtendsessie over leerdoelen. Wederom onder leiding van Femke Loos gaat we leerdoelen omzetten naar leerlingentaal. "Ik kan....".
Veel meer dan ik in de ochtendsessie al had meegekregen levert het me niet echt op. Ik zie wel veel voorbeelden waarmee ik aan de slag kan., Het is fijn om praktisch bezig te gaan. En als vanzelf gaat het programma over in het werken met het geleerde in het blok opdrachten maken.

Heerlijk rustig!
Hard aan het werk
Voor de opdrachten trek ik me terug in een oud dubbeldekker treinstel. Heerlijk rustig kon ik in eerste instantie aan de slag. Later kwamen daar nog een paar collega's zitten en konden we de dag al enigszins evalueren.

We keken gedrieën  terug op een opbrengstrijke dag tot dan toe en zien uit naar het volgende onderdeel: de Gebroeders Ex en natuurlijk de borrel! 




De afsluitende keynote wordt verzorgd door de eerder genoemde gebroeders Ex. Samen zijn ze in het busje van hun moeder een reis van Finland naar Singapore gaan maken. We gaan met hen mee en kijken een aantal filmpjes van het onderwijs van Finland, Rusland, Iran en Singapore. Soms vermakelijk, soms verbazingwekkend, maar in ieder geval onderhoudend.

En dan is het half vier en is het tijd voor het laatste programmaonderdeel: de borrel. En ook deze drukbezochte activiteit is weer goed verzorgd. Er is van alles en er is genoeg. Nog een beetje netwerken, afscheid nemen en dan nog even de stad in voor een hapje.

Het was weer een mooie dag! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten