zondag 27 oktober 2013

Weerstations

Terwijl een flinke depressie zich ontwikkelt boven de oceaan en ons vandaag en morgen gaat trakteren op een pittige najaarsstorm, kijk ik op de bank de praktische opdrachten voor het weerstation na.
Wat een mooi werk is er dit jaar weer geleverd!
Wat is de bedoeling?? De natuurkunde-leerlingen uit klas 4 (eindexamen) maken met onder andere melkpakken een weerstation dat bestaat uit een themometerhutje, een barometer, een windsnelheidsmeter, een windrichtingsmeter en een neerslagmeter. Dit vraagt wat knutseluurtjes en aansluitend een week lang metingen verrichten. De opdracht is afgeleid van een opdracht uit de oude methode van NASK Overal, ontwikkeld in samenwerking met de Rijksuniversiteit van Groningen.
De opdracht wordt aan het begin van het jaar gegeven en de leerlingen hebben er een kleine 2 maanden de tijd voor om de opdracht in te leveren. Eerder mag. In de praktijk betekent eerder meestal een paar dagen eerder dan een paar weken. Waar komt dat uitstelgedrag toch altijd vandaan? Het is toch veel fijner de zaken af te ronden? Stel je voor dat er op het eind nog iets tussen komt? Dan ben je wellicht te laat met inleveren. En dan werken ze het hardst! Druk is wat de kinderen willen. Onder druk leveren zij grootse prestaties! Maar als die openbaring plaats vindt, dan is het vaak te laat. Ze moeten dus eerder aan de slag.
Misschien moet ik een bonussysteem invoeren dat oplevert wanneer je eerder dan de uiterlijke datum inlevert?
Maar goed, nakijken. Wat een heerlijk tijdverdrijf kan dat soms zijn. De kinderen is uitgelegd dat ze punten krijgen voor het proces en de inhoud maar óók voor hoe het er uiteindelijk uitziet, he product. En dát is de trigger voor een hoop leerlingen om er écht wat van te maken. Ik kom heerlijk gepimpte weerstations tegen. Beplakt met allerhande papier, glitters, foto's. Dat dit niet het verschil maakt tussen een 4 en een 8 en dat er dus op zich weinig te halen valt, is de pimpbonus net voldoende om hen het beste uit hunzelf te laten halen. En dan ben ik weer waar ik wezen wil: leerlingen uit eigen beweging hun best te laten doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten