zondag 20 oktober 2013

Geen blaadjes op de rails.

Afgelopen week viel het Kennisnetmagazine op de digitale deurmat. Eén artikel trok daarbij mijn aandacht.
Het ging over de pionier als bruggenbouwer ( http://4w.kennisnet.nl/artikelen/2013/10/04/de-pionier-als-bruggenbouwer/). Daarin staat dat, wanneer het over ICT gaat, maar liefst 85 tot 90% in de achterhoede huist. Dat betekent dat slechts een 10 tot 15% van docenten binnen de groep pioniers/early adopters valt. Hoewel het niet geheel als een verrassing komt, schrok ik er toch nog wel van. Maar is het wel waar wat er staat? Ja, uitgaande van sec het docentencorps wel. Maar bestaat onderwijs ook niet uit een nog veel groetere groep leerlingen? Moeten zij niet ook meegenomen worden in de groep? Wij leven momenteel in een samenleving waarin misschien wel 100% van de doelgroep gezien kan worden als pionier/early adopter in het gebruik van ICT. Goed, het heeft dan wellicht nog niet direct de didactische en onderwijskundige  waarde die wenselijk is, maar dat  onze leerlingen ver op de troepen uitlopen lijkt me duidelijk. Als leerlingen dus terecht meegeteld worden dan bestaat de achterhoede nog uit minder dan 1,5%! Dit is ineens niet meer zoveel. Toch het is ongelofelijk hoeveel dit kleine percentage de vernieuwende ICT-processen weet te vertragen of zelfs weet te stoppen. Soms is het niet te begrijpen dat de pioniers gekapittelt worden omdat zij te ver op de troepen vooruit lopen terwijl het de achterhoede is die te ver achterblijft.  ICT-gerichte docenten moeten gestimuleerd en gefacilliteerd worden om hun ideeen vorm te geven. De ICT-kenniskloof met de achterhoede moet gedicht worden. Maar hoe groot is de verleiding om in de trein te gaan zitten als de eerste klas al vol zit? En hij rijdt al, dus om op te stappen moet er steeds harder gerend worden. En op het ICT-spoor liggen geen blaadjes want de lente is er net begonnen. Daarom een railrunner voor de achterhoede en dus heel snel instappen bij de langsrazende ICT-trein. All aboard!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten