zondag 6 oktober 2013

edcampNL

Afgelopen zaterdag was er de eerste edcamp in Nederland. Onder de naam edcampNL ging de eerste 'onconferentie' van start.

Vooraf hadden geïnteresseerden zich kunnen aanmelden en zij werden op de de dag van de leraar verwacht op de fantastische locatie van Het Houtens te Houten.
Omdat er alleen een locatie was, moest de gehele dag nog invulling krijgen. Veel meer dan een namenlijst, voorgedrukte badges, koffie, thee, kartrekkers, een vrijwillige conciërge en een lege wand met onbeschreven behangpapier, was er niet.

Langzaamaan druppelden de deelnemers binnen. En voor iedereen was er dezelfde boodschap: wil je iets delen? Plak dat dan op de behangwand bij een tijd en een lokaal en laat mensen hun interesse kenbaar maken. Niets delen? Ook goed, sluit maar aan bij wat je interesseert,

En zo kwamen er allerhande workshops bovendrijven over uiteenlopende onderwerpen. Ik schat dat er zo'n 50 tot 60 verschillende workshops waren. En het mooie was dat er dus echt voor elk wat wils was.

Deze dag moet voor iedereen wat hebben opgeleverd. Al was het maar op z'n minst te beseffen dat een onconferentie een fantastische manier is om even helemaal los te kunnen gaan en over een willekeurig ding je ei kwijt te kunnen danwel kennis over op te doen.

En wat waren er veel bekenden! (Oud-)collega's, mede-cursisten of trainers uit eerdere bijeenkomsten en vooral veel mensen die je volgt of door wie je wordt gevolgd op media zoals bijvoorbeeld twitter. Grappig om die laatste nu in het echt tegen te komen.

Voor mij heeft de dag veel opgeleverd. Omdat ik met collega Khalid de registratiebalie bemande, heb ik bijna iedereen ontmoet die er die dag was en zo is mijn netwerk heel wat groter geworden. Verder heb ik veel geleerd bij de workshops.
Wat me opviel deze dag is de saamhorigheid die er was. En het openstaan voor ieders keuze van wat hij of zij die dag deed. Stel je voor dat je met alle aanwezigen een nieuwe school zou starten....

Tenslotte een filmpje dat gemaakt werd tijdens de workshop bij Coby. Wat een lol!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten