maandag 4 november 2013

In The Crowd!

Al een tijdje was ik volger van The Crowd (www.thecrowd.nl). Maar na de edcampNL van 5 oktober ben ik ervan overtuigd geraakt dat het voor mij meerwaarde zou hebben als ik ook deelnemer zou zijn. Het enige waar ik tegenop zag waren de kosten van het lidmaatschap. Toch €250,- die even uit de geldboom geschud moesten worden.

Misschien kon school het betalen? In de CAO-VO is er tenslotte een scholingsbudget van €500,- per jaar beschikbaar. En wanneer er sprake zou zijn van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) dan zou de eigen professionalisering ook ter sprake moeten komen. Maar zover is het bij ons (nog) niet. Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en rechtstreeks een aanvraag gedaan voor budget voor The Crowd.
Tot in de top van de (zelfs bovenschoolse) schoolorganisatie is de aanvraag besproken en uiteindelijk kwam er goed nieuws: ik mocht deel gaan nemen aan The Crowd!

Vanaf nu kan ik gaan werken aan mijn eigen professionalisering en nu op mijn manier.
Begrijp me niet verkeerd, op mijn school is voldoende ruimte voor scholingsaanvragen. Maar die worden niet altijd gehonoreerd. Dat heeft verschillende redenen: te duur, te veel tijd,  het schoolbelang is niet direct zichtbaar.

Deelnemen aan The Crowd neemt alle bezwaren weg. Oké, €250,- is niet niks, maar staat in geen verhouding wanneer individueel op deze verschillende activiteiten wordt ingeschreven. Deelnemen aan The Crowd levert ook minder lesuitval op omdat veel activiteiten in de avond of het weekend worden georganiseerd. De lessen die normaliter verloren gingen, kunnen nu weer aan onderwijs ten goede komen.
En het belangrijkst: docenten die gemotiveerd zijn om aan activiteiten mee te doen om hun kennis en kunde op velerlei gebied te vergroten en te delen, zijn altijd bezig in het schoolbelang. Dat moet je koesteren.

Mijn schoolleiding heeft dat ook ingezien. In navolging van vele andere scholen en een voorbeeld voor weer andere scholen: geef de docent de ruimte om in zichzelf te investeren door via The Crowd vorm te geven aan zijn eigen professionalisering.
En misschien zijn er wel eens vraagtekens of een bepaalde activiteit nu echt direct bijdraagt aan de professionalisering van een bepaalde individuele docent. Maar er is slechts één iemand die dat kan én mag uitmaken en dat is de docent in kwestie zelf!

Mij bracht The Crowd in een paar dagen tijd een netwerk van meer dan 130 andere onderwijsmensen, een prachtige workshop Visual Notes door Kim Ravers en dan heb ik in december ook nog mijn eerste Crowdborrel in het verschiet. Samen met andere professionals bomen over onderwijs. Ervaringen delen, tips krijgen, leren van anderen. En dat alles in wederkerigheid.

Hoe prachtig kan het zijn om vorm te geven aan je eigen professionalisering!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten