zondag 2 december 2018

2018-2019: Hét schooljaar van de digitale leer- en werkomgeving

Woensdag 28 november, Amsterdam Zuid-as. Ik ben te gast op het Google hoofdkantoor voor een bijeenkomst met Expanding Visions op uitnodiging van Jaap Kraaijenhagen. Het onder werp is "Het schooljaar van de digitale leer- en werkomgeving".

Een interessante bijeenkomst omdat we binnen mijn organisatie aan de vooravond staan van de invoering van devices voor leerlingen. Niet een proces waar je lichtvaardig mee omgaat.


De bijeenkomst lijkt drie doelen te hebben: het delen van een good practise voor de integratie van Office365 en G Suite for Education, het begrijpen wat een digitale leer- en werkomgeving (DLWO) is en het promoten van de DLWO Aerobe.

De middag start met het ontkrachten van een hardnekkige mythe: een Office365-omgeving zou niet samen kunnen gaan met een G Suite for Education-omgeving.
Tom Waardenburg, beleidsmedewerker ICT bij OMO Scholengroep Tongerlo deelt met ons het traject dat op zijn gevolgd is bij de invoering van devices voor leerlingen. En waarin hij laat zien dat op eenvoudige wijze beide systemen naast elkaar kunnen draaien.

Het proces laat zich eenvoudig vatten in een traject van 2 schooljaren. Het eerste schooljaar is gebruikt om het juiste device te vinden voor de doelen van de school. Daarbij gingen ze op zoek naar een apparaat dat door de hele organisatie gebruikt kon worden. Dus van praktijkonderwijs tot aan VWO. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Chromebook van 11,6".

De voordelen van de Chromebooks waren evident:

  • Voordelig in aanschaf
  • Snel
  • Lichtgewicht
  • Automatische updates
  • Vrijwel geen onderhoud
  • Ingebouwde virus- en spambeveiliging
  • Gratis gebruik van alle Google Apps (Docs, Drive, Sheets, Sites, Forms, Slides, Mail, et cetera)
  • Onbeperkte opsalg in de cloud
  • AVG-proof
  • Snel aan te sluiten op digibord met HDMI of Chromecast
  • Zeer lange accuduur
  • Gemakkelijk te koppelen aan digitale leeromgeving

Het tweede jaar is gebruikt om te zoeken naar de beste leverancier voor de devices, om een wijze van invoeren te vinden evenals een bijbehorende leerlijn ICT. En natuurlijk moesten ook de docenten geschoold worden.

Maar hoe kon de uitdaging aangegaan worden met het bestaande systeem? Er was een prima werkomgeving voor docenten beschikbaar die werkte met Office365. En nu kwamen er Chromebooks voor leerlingen. What to do?

De oplossing zat 'm in een Digitale Leer- en WerkOmgeving: de DLWO. Bij OSG Tongerlo is gekozen voor Aerobe. Bij opstart maak je een keuze uit Werkomgeving of Leeromgeving. Groot voordeel van het draaien van twee omgevingen is volgens Tom dat je als docent door het uiterlijk direct weet waarin je bezig bent.
Bij Tom op school is gekozen voor Aerobe DLO.


Aerobe stelt je in staat om op klas of leerlingniveau te bepalen wat de leerlingen tot hun beschikking hebben binnen jouw vak. Het systeem kent vele voordelen:

  • Het platform is uitgever-onafhankelijk
  • Aerobe is volledig geïntegreerd met G Suite for Education
  • De toepassing is ontwikkeld op specificatie van leerkrachten en docenten
  • Het is erg intuïtief in gebruik
  • Er is een single sign-on beschikbaar
  • Een school- en bovenschoolse app-bibliotheek is beschikbaar
  • Monitorfunctie om met de leerlingen mee te kijken
  • Werkt op alle device  
  • Wordt gekoppeld met het LAS zodat alle klassen en groepen 1-op-1 worden overgenomen.
Na een duidelijke uitleg hands-on knoppenverkenning, zat de bijeenkomst er alweer op. Na een drankje, een hapje en nog wat netwerken, zat de middag erop en was het (helaas) tijd om naar huis te gaan.

Komende week pitchen binnen de organisatie en nu maar hopen dat we hiervoor  open staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten