woensdag 12 december 2018

Webinar "Een tablet met toetsenbord is nog geen laptop"

Een maandagavond tussen Sinterklaas en Kerst. Buiten waait en regent het en is het nog koud ook. Ik zit op de bank met een schermpje voor m 'n neus.

Mijn interesse voor deze webinar is gewekt door een tweet met de aankondiging. Vanuit iScholengroep wordt deze avond een webinar georganiseerd onder de noemer "Een tablet met toetsenbord is nog geen laptop", waarop in de informatiemail die ik vooraf krijg nog heel gevat staat dat "een laptop met een touchscreen nog geen tablet is". De toon is gezet.

Toch was er bij mij wat voorbehoud. iScholengroep, dat klinkt tenslotte heel erg iPad, iPhone et cetera. En daarmee had ik het beeld dat het hier draaide om iPad-scholen draaide en dus had ik in eerste instantie niet direct interesse. Omdat er meer mensen uit mijn netwerk aan zouden sluiten, ben ik eerst gaan kijken op de website van de iScholengroep en daar bleek het allemaal wel mee te vallen met het appel-gehalte. Ik was om en stemde mijn device af op het webinar.

Leendert-Jan Veldhuyzen is de gastspreker en hij is rector aan het Denise te Amsterdam. Eerder was hij rector van het Berlage Lyceum. Daarnaast heeft hij zitting in het bestuur van de iScholenGroep. Leendert-Jan gelooft in de enorme mogelijkheden die de technologie het onderwijs biedt en nog zal bieden. De iScholenGroep ziet hij daarom als een geweldig platform voor scholen. En niet alleen om te halen, maar ook om te brengen.

Leendert-Jan steekt van wal en vertelt hoe het er op de internationale PO/VO -school Denise aan toe gaat en welke keuzes zij gemaakt hebben als het gaat om devices en alles er omheen.

Om te beginnen is er op Denise geen systeembeheer. Dat bespaart zestigduizend euro per jaar die geïnvesteerd wordt in een externe partij die zorgt dat er altijd internet beschikbaar is en ook gaat er geld naar devices voor personeel.

Met die devices wordt vorm gegeven aan conceptbased onderwijs, Leerlingen werken aan een eigen portfolio. Het is daarbij dus handig een goede digitale omgeving te hebben. Op Denise hebben ze daarom gekozen voor Google Classroom. Dit heeft veel voordelen. Het is gratis, alles is in de cloud, en over de AVG zijn geen zorgen. En al het werk van leerlingen verzamelt zich, heel handig, vanzelf in een mapje per vak.

Eerder gebruikten ze iTunesU op de iPads maar zijn daar vanaf gestapt. Nu gebruiken zij Chromebooks in het PO en hebben BYOD op het VO. De keuze is gemaakt omdat er een fysiek toetsenbord beschikbaar is (op de iPad een schermtoetsenbord). Daarnaast is het een goedkoop device.
Maar: de keuze voor een device  is geen inbreuk op je kwaliteit van onderwijs. Alle devices werken.

Door het ontbreken van technisch systeembeheer is er dus ook geen technische ondersteuning voor de zelf meegebrachte devices. In de praktijk levert dit geen problemen. Kinderen weten zelf heel goed hoe hun device werkt en zijn er zelf verantwoordelijk voor. Van medewerkers wordt verwacht dat ze enige technische kennis hebben. Een van de deelnemers vult aan dat op zijn school met tweeduizend leerlingen er genoeg is aan 20 minuten support per dag.

De didactische en pedagogische kant van ICT nemen een belangrijke plek in op de school. Wekelijks zijn er 3 overlegmomenten: algemeen, werkgroepen en professionalisering. Het professionaliseringsmoment wordt gebruikt om met en van elkaar te leren door middel van workshops. Het is van cruciaal belang om wekelijks bij elkaar te blijven komen om kennis en vaardigheden in te laten slijten.

Het onderwijs wordt gemaakt door een docent, niet door een device. Maar een wereld zonder devices, dat is niet meer voor te stellen. Het vormgeven van dat onderwijs kan op 100.000 manieren maar ligt altijd ligt bij de docent.
Anders dan gedacht wordt er weinig gebruik gemaakt van wat er al is. Natuurlijk wordt er inspiratie opgedaan maar structureel content delen, dat wordt 'm niet. Docenten vinden het allemaal mooi wat anderen doen maar doen het uiteindelijk liever zelf.

Leendert-Jan praat vol trots over zijn school en is tevreden met de gemaakte keuzes.  Na het beantwoorden van nog wat vragen uit de chat eindigt het webinar na zo'n drie kwartier.

Ieder sluit z'n klep (of zet z'n tablet uit) en neemt als wijze les nog mee naar huis: "There's no app or device to replace a good teacher!"

Medio januari is er weer een webinar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten